Zobacz wszytkie serwisy JOE.pl
blogiblog4u.pl blogiblogasek.pl katalog stronwjo.pl avataryavatary.ork.pl czcionkiczcionki.joe.pl aliasydai.pl, ork.pl, j6.pl tapety tapety.joe.pl obrazkiobrazki na NK
Online: ---
zdrowie i choroby nieruchomości na mapie
Miejskokomunikacyjne know-how: epizod PEKA cz. 2 - pikaj, wkładaj do kieszonek, baw się!
Żyjemy w oparach absurdu
czyli Obywatelka z pokolenia urodzonego w komunie, wychowanego częściowo w komunie, częściowo w demokracji. Więcej o mnie i blogu w notce
Menu
Blog
Strona Główna
Dodaj do Ulubionych
misletras.wjo.pl nieodmawiamsobie.blog4u.pl

Na Facebooku jeszcze więcej absurdów - zapraszam!

18480 odwiedzin
Księga Gości
1 wpisów
Dodaj do Księgi

2016
Wrzesień
2015
Sierpień
Luty
2014
Listopad
Wrzesień
Sierpień
Czerwiec
Luty
Styczeń
2013
Listopad
Październik
Wrzesień
Sierpień
Lipiec

Miejskokomunikacyjne know-how: epizod PEKA cz. 2 - pikaj, wkładaj do kieszonek, baw się!

W poprzedniej notce pisałam o tym, co złego jest w organizacji systemu PEKA funkcjonującego w Poznaniu zanim staniesz się (nie)szczęśliwym posiadaczem karty PEKA. Co dalej?

Tak naprawdę, gdyby sugerować się oficjalnymi informacjami zamieszczanymi na stronach ZTMu należałoby zacytować Sokratesa i powiedzieć "Wiem, że nic nie wiem". Nie najlepiej to świadczy o instytucji wdrażającej projekt. ZTM woli bowiem przepychać się na swoich stronach z mediami (ot, np tutaj ), czy przechwalać się ilością wydanych kart PEKA, do których de facto pasażerowie zostali zmuszeni (bo innej możliwości zakupienia jakiegokolwiek biletu okresowego - począwszy od biletu miesięcznego - od 1 marca 2014 roku już nie będzie). Na szczęście z pomocą poznaniakom przychodzą media...

To dzięki mediom po raz pierwszy dowiedziałam się, że po kilkunastogodzinnej debacie poznańskim radnym udało się przeforsować likwidację jednego z największych absurdów PEKA związanych z jej codziennym użytkowaniem. Otóż jeszcze w styczniu stałam przed widmem "pikania". Wszyscy, absolutnie wszyscy - nawet pasażerowie mający doładowaną kartę PEKA biletem okresowym czy emeryci powyżej 70. roku życia uprawnieni do bezpłatnych przejazdów mieli logować się wsiadając do pojazdu (czyli przykładać kartę PEKA do czytnika) i wylogowywać się przy wysiadaniu (czyli znowu przykłądać katę PEKA do czytnika). Jedynym uzasadnieniem jakie wówczas ZTM przedstawiał na, tak spowalniający ruch przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, obowiązek była chęć zbadania ile osób podróżuje w jakich godzinach na danej trasie. A żeby było jeszcze ciekawiej - ZTM nie przeprowadził absolutnie żadnych symulacji jak "pikanie" przez każdego pasażera wpłynie na ruch pojazdów komunikacji miejskiej zwłaszcza w godzinach szczytu! ZTM przyciśnięte gradem pytań skierowanych przez stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania samo to przyznało (polecam lekturę odpowiedzi na pytania skierowane do ZTMu dostępne tutaj).

Na całe szczęście mamy radnych a do tego stoją oni u progu roku wyborczego, więc - chcąc niechcąc - są szczególnie wyczuleni na potrzeby poznaniaków i ten obowiązek został zniesiony! Teraz "pikać" będą musieli jedynie Ci co muszą - czyli płacący za przejazdy jednorazowe.

Pozostaje jeszcze absurd, który dotknie wszystkich doładowujących karty biletami okresowymi przez internet. Choć... hmmm.... czy ten absurd wart jest rozpatrywania skoro na razie możliwości doładowywania przez internet nie ma i same ZTM nie potrafi powiedzieć kiedy będzie (a przynajmniej tak mi odpowiedziało pisemnie w odpowiedzi, o której wspominałam w poprzednim wpisie)? Warto! Może ktoś władny to przeczyta i się zreflektuje!A może przeczyta to ktoś kontrolujący ZTM i zdecyduje się na zmuszenie do likwidacji tego absurdu. Mam wielką nadzieję.


O co chodzi? Jeśli wierzyć doniesieniom medialnym i wypowiedzi P. Magdaleny Ratajczak z ZTMu to po doładowaniu karty PEKA przez internet będzie trzeba ją aktywować. Jak to ma wyglądać? Czytnik kart PEKA, którego zdjęcie (z wikimedii) zamieszczam poniżej skłąda się z ekraniu, poniżej którego jest kieszonka. Do tej kieszonki standardowo będzie się tylko zbliżało kartę PEKA... Standardowo, bo jeśli kartę doładowałeś przez internet to wchodząc do pojazdu musisz ją włożyć do kieszonki, poczekać aż zostanie ona aktywowana i wyjąć z kieszonki.


czytnik kart PEKA

Zapewne ZTM znowu zakłada, że osób doładowujących kartę przez internet nie będzie wiele i nie spowoduje to zakłóceń w ruchu pojazdów. Nic bardziej mylnego! Ot daleko nie szukać. W Poznaniu studiuje kilkadziesiąt tysięcy osób przyjezdnych. Ponieważ zazwyczaj studentom opłaca się przyjeżdżać dopiero jak mamy oficjalne rozpoczęcie roku akademickiego - czyli 1. października to zazwyczaj sieciówki kupują od pierwszego do trzydziestego. Skąd wiem? Wystarczy zobaczyć ile osób i w jakim wieku oblega punkty sprzedaży ZTMu. Osoby te stoją wówczas w kilkunasto- lub kilkudziesięciominutowych kolejkach. Nie wierzę, że większość z nich mając możliwość doładowania karty PEKA w kilka minut nie przeniesie się do kanału internetowego. Co za tym idzie - większość młodych, w okolicach pierwszego każdego miesiąca, przeważnie w godzinach szczytu będzie musiało swoje karty PEKA włożyć do kieszonki, poczekać aż zostanie ona aktywowana i wyjąć z tej kieszonki. Dla jednej osoby zajmie to pewnie ok. 10-15 sekund. Mnożąc to przez średnio 20-30 studentów wsiadających na newralgicznych przystankach (poznańska PESTKA, Kórnicka, Rondo Rataje czy inne) otrzymamy... 200-450 sekund dodatkowego postoju tramwaju, dodajmy do tego standardowe ok. 2-3 minuty na ruch pasażerów - z własnego doświadczenia wiem, że np na takiej Kórnickiej stworzy się już korek tramwajowy i żaden z pojazdów nie zdoła opóźnienia nadgonić przez kilka najbliższych godzin!


Obym była złym prorokiem lub oby wreszcie ktoś się zreflektował i zdjął swoje klapki przesłaniające potrzeby i komfort pasażerów z oczu i pomyślał logicznie, bo inaczej kiepsko widzę komunikację miejską w Poznaniu. Na tyle kiepsko, że niedługo zaczynam kurs prawa jazdy i przerzucam się na samochód ;)


Głosuj (0)

Obywatelka 16:15:35 16/02/2014 [Powrót] Komentuj









Navigation by WebRing.